Законопроект Порошенка про незаконне збагачення гірший, ніж прийнятий за часів Януковича

Фото з відкритих джерел

Законопроект Петра Порошенка про незаконне збагачення гірший, ніж норма, запроваджена 2011 року за часів Віктора Януковича.

Про це “БЛОГЕРАМ” стало відомо з повідомлення Центру протидії корупції.

“28 лютого на сайті Верховної Ради України з’явився законопроект Президента України Петра Порошенка, який начебто повертає кримінальну відповідальність за незаконне збагачення. Утім, норма, запропонована президентом, — гірша, ніж норма про незаконне збагачення, запроваджена 2011 року за часів Віктора Януковича”, – йдеться у повідомленні.

За словами активістів, Порошенко пропонує наступну редакцію: “Набуття особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у власність активів у значному розмірі без законних на те підстав за відсутності ознак зловживання владою або службовим становищем чи ознак прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою, а так само передача нею таких активів будь-якій іншій особі”.

“За такого формулювання, незаконне збагачення неможливо буде довести в суді”, – вважають у ЦПК.

Для притягнення чиновників до відповідальності за необгрунтовані статки слідству потрібно буде доводити, що такий чиновник не отримував хабарі або не зловживав владою чи службовим становищем.

Простіше кажучи, прокурор буде зобов’язаний надати суду окремі докази, які підтверджують невинуватість чиновника у двох злочинах (зловживання та хабар), а вже потім мова може йти про незаконне збагачення.

Абсурдність президентського законопроекту фактично означає, що слідство має проводити окремі слідчі дії, щоб спростувати ці два злочина. Але таких повноважень не передбачає Кримінальний процесуальний кодекс (КПК).

З таким формулюванням неможливо буде притягти чиновників до відповідальності за набуття майна, яке не пояснюється їхніми офіційними доходами.

Законопроект Президента погіршує формулювання злочину незаконного збагачення, запроваджене за часів Януковича 2011 року. Саме тоді вперше прийняли цю статтю, але прописали її таким чином, щоб унеможливити покарання за незаконне збагачення.

Тоді під незаконним збагаченням розумілося отримання неправомірної вигоди. Проте, якщо раніше для покарання чиновника за незаконні статки необхідно було довести отримання хабара, то зараз Порошенко пропонує довести, що чиновник НЕ отримував хабар та не зловживав своєю посадою.

Повторна криміналізація незаконного збагачення також не дозволить притягти до відповідальності 65 осіб, щодо яких наразі є відповідні провадження у Національному антикорупційному бюро. Ці справи в будь-якому разі будуть закриті, а докази — знищені.

Амністію також отримали чиновники, які незаконно збагачувалися після Революції Гідності. Оскільки кримінальний закон, який посилює відповідальність, не може мати зворотної сили в часі, чиновники із свіжо набутими корупційними статками у будь-якому разі залишаються непокараними.

Як повідомляли “БЛОГЕРИ”, у НАБУ назвали скасування статті про незаконне збагачення кроком назад в антикорреформі.

Нагадаємо, Конституцийний суд України опублікував рішення про те, що положення статті не відповідають принципам верховенства права та презумпції невинуватості. Зокрема, стаття про незаконне збагачення нібито зобов’язує самого підозрюваного довести законність його статків.

На рішення КСУ вже відреагувала міжнародна спільнота. Так, Антикорупційна ініціатива EUACI спростувала аргументи, керуючись якими Конституційний суд вирішив, що стаття про незаконне збагачення суперечить конституційним принципам.

Своєю чергою, у ТІ Україна заявили, що декриміналізація незаконного збагачення означатиме повну амністію для абсолютно всіх посадовців із сумнівними статками, а отже — практично нівелює всю антикорупційну реформу в Україні.

-->