«Паркомафія» vs Prozorro: Боротьба тільки розпочинається

Столичним комунальникам доручили продавати парковки на аукціонах. Реалізація проекту буде непростою.

Фото з відкритих джерел

5 березня Київрада з третьої спроби проголосувала у другому читанні за проект рішення, який передбачає продаж права на оренду всіх паркувальних майданчиків міста виключно через систему «ProZorro. Продажі».

Саме рішення КМР «Про вдосконалення системи організації паркувального в місті Києві» передбачає, що в наступні три місяці  КП «Київтранспарксервіс» має продавати права на розміщення чи облаштування паркувальних майданчиків. Але виключно у системі електронних продажів «ProZorro. Продажі».  Це стосується усіх паркувальних майданчиків столиці, окрім тих, які визначені такими, що не можуть бути передані комунальниками третім особам.

Паралельно продовж цих трьох місяців «Київпарктранссервіс» повинен припинити дію усіх раніше укладених господарських договорів на користування столичними парковками з іншими операторами.

Авторами документу зазначені мер Києва Віталій Кличко та депутатка міськради Ольга Галицька. 7 лютого рішення було прийняте за основу в першому читанні. 

Невдала спроба

Спершу планувалося остаточно прийняти рішення міськради 27 лютого. Напередодні голосування спіавторка документу Ольга Балицька на своїй сторінці у Facebook написала, що після ухвалення у першому читанні проект рішення ніхто покращувати не захотів. І з цього зробила висновок, що документ досконалий: «Жодної правки до проекту подано не було! Жодної! Від жодної політичної сили! Про що це говорить? Про те, що він настільки очевидний та виважений, що навіть додати щось важко».

А вже під вечір знову ж таки у Facebook депутатка написала, що отримала два абсолютно однакові листи від «чинних операторів» паркомайданчиків – ТОВ «Компанія «Київські соціально-інвестиційні технології» та ТОВ «Трансшлях сервіс» – які скаржилися на «категоричну неприйнятність продажу парковок на відкритому конкурсі».

«Все це нагадало мені фразу одного з депутатів транспортної комісії «навіщо ви ламаєте систему, яку ми так довго будували?» – написала Балицька.

Чинні оператори столичних парковок ТОВ «Компанія «Київські соціально-інвестиційні технології» та  ТОВ «Трансшлях сервіс», а також схожі за діяльністю оператори, нині фігурують у кримінальному провадженні за фактом можливого розкрадання коштів та можливих зловживань службовими особами КП «Київтранспарксервіс». Досудове розслідування проводить Генеральна прокуратура України.

До слова, у самому КП начебто й не проти продажів паркувальних майданчиків через систему Прозорро, бо вже зрозуміли, що це дохідно.

«У 2018 році запущено пілотний проект по реалізації паркувальних майданчиків через аукціон через Prozorro.Sale, де на відкритих торгах кожен бажаючий може поборотись за право на експлуатацію майданчика. Переваги проекту – додаткові надходження до бюджету, належний благоустрій територій, відкритість та прозорість діяльності підприємства, удосконалення системи паркування. Експеримент приніс додаткові грошові надходження майже 1 млн грн», – йдеться на сайті КП.

Однак, схоже, боротьба між прозорістю і заробітком буде недитяча, оскільки боротися є за що: станом на 1 лютого 2019 року КП «Київтранспарксервіс» це – 49 611 машино-місць на 1 019 паркувальних майданчиках, 36 паркоматів, 6 евакуаторів та 138 працівників.

Історія схеми

Реформа паркування у Києві стартувала у 2014-му. Саме тоді КП «Київпарктранссервіс» запустило пілотний проект безконтактного паркування автомобілів і обіцяло в разі його вдалої реалізації розповсюдити досвід на усе місто.

Роком пізніше, у 2015-му, мер Києва Віталій Кличко заявив, що має намір створити в столиці широку мережу платних парковок і домогтися прийняття закону про евакуацію неправильно припаркованих авто. А Київрада тоді ж спрогнозувала 200 мільйонів гривень надходжень від оплати паркувань на рік при реалізації Концепції розвитку парковочного простору на 2015-2020 роки.

Однак повної автоматизації процесу так і не сталося, а довкола паркувального бізнесу періодично спалахують скандали. Так, у вересні 2016 року, громадська ініціатива «Європейські парковки – європейській столиці» звернулась до Генпрокуратури з проханням розслідувати факти незаконної діяльності паркувальних майданчиків та збору з них «сірої» готівки.

«Враховуючи ситуацію, що 70% паркувальних майданчиків працюють нелегально, а з офіційних парковок більша частина коштів збирається у «сіру» касу, міський бюджет щомісяця втрачає близько 14 мільйонів гривень, тобто, майже 170 мільйонів гривень на рік на денних, нічних та нелегальних парковках. Аналізуючи офіційну інформацію щодо надходжень коштів у комунальне підприємство «Київтранспарксервіс», бачимо, що кожного дня одне паркувальне місце приносить всього лише 3,5 гривні. Це при тому, що оплата за паркування складає 5,7, 10 гривень за одну годину, а не за день. Складається враження, наші паркувальні майданчики ніби-то стоять порожніми», – розповів тоді координатор громадянської ініціативи Руслан Гончаров.

Після того паркувального скандалу Кличко звільнив першого призначеного через конкурс директора КП Артема Шамрая. До Шамрая більшість посадовців, яких підозрювали у корупції на столичних парковках, самі тихо звільнялись з роботи без гучного «розбору польотів». Так, попередник Шамрая – Володимир Першин звільнився 10 вересня 2015 року. Призначений він був наприкінці 2014 року, замінивши по посту Мурада Магомедова, який був відсторонений через кримінальну справу. Магомедова звинувачували у тому, що у 2014 році «Київтранспарксервіс» витратив 863 тисячі гривень на паркувальні талони, які закуплялися за цінами на 40-50% вищими, ніж ринкові.

Валентина Новицька, “БЛОГЕРИ

Матеріал створений у рамках проекту «Підтримка місцевих антикорупційних розслідувань мережі «Блогери за добре врядування», який підтримує Міжнародний Фонд «Відродження».

-->