ВР може закріпити правопорушення на дорозі законопроектом, що містить корупційні ризики

Законопроект №7286 щодо посилення відповідальності за правопорушення у сфері дорожнього руху містить низку критичних корупційних ризиків.

Про це “БЛОГЕРАМ” стало ввідомо з аналізу ззаконопроекта експертами Інституту Законодавчих Ідей (ІЗІ).

За данимим експертів, згідно висновку Комітету з питань запобігання і протидії корупції від 17.01.2018 проект закону не відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Зокрема, законопроект передбачає:
– зниження швидкості та збільшення штрафів за її перевищення, розширення прав поліцейських;
– надання можливості протягом року з дня виявлення правопорушення накладати адміністративне стягнення за керування транспортними засобами у нетверезому стані;
– під час проведення огляду водія на стан алкогольного чи іншого сп’яніння поліцейським застосовуються технічні засоби відеозапису, а у разі неможливості застосування таких засобів – у присутності двох свідків.
Корупційні ризики полягають в тому, що законопроект надає можливість на власний розсуд визначати зміст нововведень. Зокрема: 
1. Зупинка транспорту поліцейським на власний розсуд. Статтю 35 «Зупинення транспортного засобу» Закону України «Про Національну поліцію» доповнено пунктом 10, відповідно до якого поліцейський може на власний розсуд зупиняти транспортні засоби у разі якщо поліцейський запідозрив водія у вживанні заборонених речовин. Незрозумілим виглядає те, якими показниками чи ознаками буде керуватися поліцейський для визначення такого стану під час руху.
Таким чином, поліцейський із суб’єктивних переконань, у тому числі особистої зацікавленості, зможе зупиняти транспортний засіб і фактично затримувати водія на невизначений термін, що призведе до виникнення корупційних відносин та створить умови для виникнення конфлікту між водієм і поліцейським“, – йдеться у повідомленні.
2. Обоов’язок водія передати поліцейському документи для керування транспортом. Відповідно до запропонованих норми, водій транспортного засобу зобов’язаний на вимогу поліцейського передати для перевірки посвідчення водія, інші документи.
Дана норма має корупційний ризик, оскільки поліцейський матиме змогу затягувати таку зупинку, не віддаючи передані йому документи, та вчиняти тиск на водія із суб’єктивних причин. Зокрема, за власним переконанням, поліцейський може повернути через невизначений час передані йому документи. Натомість, для складання протоколу про адміністративне правопорушення немає жодної необхідності передавати посвідчення водія або інші передбачені законом документи“, – пишуть експерти ІЗІ.
3. Вимога до всіх водіїв мати страховий сертифікат «Зелену картку». «Зелена картка» використовується для міжнародних перевезень, вона не є страховим полісом і водій її може і не мати. Натомість, відповідно до законопроекту водій зобов’язаний на вимогу поліцейського передати для перевірки поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, з уточненням у дужках як страховий сертифікат «Зелена картка».

Варто звернути увагу, що відповідно до Директиви Ради 72/166/ЄЕС «Щодо зближення законів держав-членів стосовно страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів», що була ратифікована Верховною Радою України 24.04.1972 року, основними завданнями системи за якою діє страховий сертифікат «Зелена картка» було створення механізму захисту інтересів власників транзитних автомобілів та потерпілих від цих автомобілів у країні відвідування“, – підсумовують експерти.

Нагадаємо, як повідомив перший заступник начальника Департаменту Патрульної поліції України Олексій Білошицький, патрульна поліція майже за місяць використання приладів TruCam наклала штрафів на більше 2 млн грн за перевищення швидкості.

Так, з 16 жовтня по 13 листопада патрульні винесли 8 123 постанови до притягнення адміністративної відповідальності за перевищення швидкості. Загальна сума штрафів становить 2 млн 289 тис. 135 грн. З них порушники добровільно сплатили 1,325 млн грн, тобто трохи більше половини.

-->