Одеський аеропорт. Поки НАБУ розслідує – заробітки ідуть

Одеський аеропорт (Фото з відкритих джерел)

Після того, як Національне антикорупційне бюро відкрило гучну справу щодо «приватизації» Одеського аеропорту, здавалось, що сумнівних оборудок тут не буде. Принаймні зараз.

Особливо ця надія підсилилась після того, як суд передав аеропорт як речовий доказ в управління АРМА (Нацагентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів).

Адже управителі від АРМА могли за кілька місяців отримати реальний доступ до всіх господарських операцій аеропорту, а відтак і виявити всі корупційні ніші.

Однак приватні власники аеропорту зуміли переломити хід історії на свою користь. Відібрали через суд в АРМА право на керування, а через СБУ відкрили кримінальну справу проти судді, який дозволив арешт майна.

Під час цієї контратаки сумнівні закупівлі, якими давно славився аеропорт – не припинялись.

Далі – детальніше. Спершу нагадаємо коротко історію.

Битва за одеське летовище

Міжнародний одеський аеропорт був виведений із комунальної власності громади ще у 2011 році. Тоді сумнівне рішення, після якого 75% акцій ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса» перейшло до приватного підприємства «Одеса аеропорт девелопмент», а 25% залишились у власності міста, прийняли місцеві депутати, в тому числі й нинішній мер, який на той час був головою фракції «Партії регіонів» Геннадій Труханов.

На інвесторів, за якими, згідно з даними відкритих джерел, стоять відомі одеські бізнесмени Борис Кауфман і Олександр Грановський, окрім усього іншого були покладені зобов’язання з реконструкції злітно-посадкової смуги.

Борис Кауфман і Олександр Грановський

Сама «Одеса аеропорт девелопмент» була зареєстрована в 2010 році фактично перед відчуженням одеського аеропорту. Початковий статутний капітал компанії складав усього тисячу гривень. Офіційними власниками цієї фірми є кіпрський офшор і чотири громадяни Швейцарії.

Згодом НАБУ розпочало розслідування оборудки за фактом зловживання службовим становищем посадовцями одеської міської ради та ТОВ «Одеса аеропорт девелопмент». З судового реєстру відомі деякі деталі цього провадження.

Зокрема, встановлено, що хоча місто й має частку в ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса», але ніяких рішень в органах управління летовищем фактично не приймає. Більш того, статутний капітал ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса» був сформований бізнесменами вкрай непрозоро.

Комунальне підприємство «Міжнародний аеропорт Одеса» надало свою частину (25%), внесену майном, у розмірі 118 мільйонів гривень до статутного капіталу ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса». Нові «інвестори» під  заставу цього майна оформили кредит у 30 мільйонів доларів США на будівництво термінального корпусу.

По цій справі вже було винесено декілька ухвал щодо доступу до документів, а також про призначення економічної експертизи для встановлення збитків. До речі, експертне економічне дослідження Київської незалежної судово-експертної установи в серпні цього року встановило збитки ТОВ «Міжнародний аеропорт Одеса» на суму більше ніж один мільярд гривень.

Війна з АРМА

Навесні цього року стало відомо про те, що арештоване майно міжнародного аеропорту «Одеса» і корпоративні права загальної вартістю понад два мільярди гривень передані в управління  АРМА. Пізніше це рішення підтвердив і Апеляційний суд Києва, не задовольнивши скаргу ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса» та ТОВ «Одеса аеропорт девелопмент».

І тут за одеське летовище розгорнулась справжня битва.

Так, як стало відомо з судового реєстру, представники ТОВ «Одеса аеропорт девелопмент» та «Міжнародний аеропорт Одеса» подали заяву в Службу безпеки України. Відомство відкрило провадження стосовно рішень слідчого судді Солом’янського райсуду столиці Віктора Фоміна за статтею «завідомо неправосудне рішення»  (ч. 1, ч. 2 ст. 375 КК України).

Настирливість приватних власників призвела до того, що нещодавно суд забрав з управління АРМА заарештоване майно одеського аеропорту.

Цілком можна зрозуміти, чого так боялися представники «кіпріотів і швейцарців».

Сумнівні закупівлі

Більше року тому одеська поліція після отримання інформації від Служби безпеки України відкрила провадження щодо порушень під час проведення КП «Міжнародний аеропорт Одеса» закупівель. За версією слідства тодішній генеральний директор КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» прийняв рішення про поділ предмета державних закупівель на окремі тендерні пропозиції з очікуваною вартістю до мільйона гривень тобто в рамках допорогових закупівель.

Усі ці підряди без проведення конкурсного відбору отримала низка приватних підприємств ТОВ «Укрдорлідер», ТОВ «Укрбуд Трест», ПП «СПМК-7» та ТОВ «Чорноморгідробуд». Крім того, правоохоронці з’ясували, що деякі проплачені роботи не виконувались.

Слідство триває, через суд правоохоронці домагаються отримати доступ до речей і документів, наразі нікому ще не вручено підозри. А вищевказані компанії продовжували отримувати чималі бюджетні підряди.

Так, згідно з даними Сlarity-project, ТОВ «Укрдорлідер» заробило на одеському КП 2,4 мільйони гривень. Бюджетні гроші компанія, яка створена у 2016 році, почала отримувати відразу після реєстрації.

1,3 мільйони гривень від одеського КП отримала ТОВка «Укрбуд Трест». Ця компанія була створена у 2015 році. А вже, починаючи з наступного року, постійно отримує бюджетні підряди.

ПП «СПМК-7», статутний капітал якого всього 5 тисяч гривень, заробило на КП «Міжнародний аеропорт Одеса» 32,3 мільйони гривень. Усі закупівлі були допороговими, конкурс комунальники не проводили.

Аналогічна ситуація склалася і з компанією «Чорноморгідробуд», яка підписала із одеським КП допорогових договорів на суму 21,3 мільйони гривень.

Щоб дізнатись, яку суму коштів витрачає КП на одеський аеропорт, «БЛОГЕРИ» проаналізували модуль «bi.prozorro» за 10 місяців поточного року. Так, з січня по жовтень комунальне підприємство «Міжнародний аеропорт Одеса» здійснив 190 процедур закупівель з очікуваною вартістю 78,65 мільйонів гривень. При цьому наразі відбувається ще ряд процедур закупівель на суму близько 38,5 мільйонів гривень.

Переважна більшість закупівель одеського КП є неконкурентними – так, зі 190 завершених процедур 177 були неконкурентними, тобто проводились поза конкурсом.

Примітно також, що не дивлячись на кримінальне провадження по закупівлях, КП продовжує підписувати допорогові договори із сумнівними компаніями. Наприклад, створена у 2017 році ТОВка «Профі-Іт» уже отримала від комунального підприємства підрядів на 1,3 мільйони гривень. Усі договори – допорогові, без проведення тендеру. Причому адресою реєстрації приватної компанії позначений центральний аеропорт в Одесі. Пов’язана з цим підприємством фірма «Профі-Іт Україна», зареєстрована всього два місяці назад, також уже почала отримувати бюджетні допорогові договори від КП.

 Олена Зігульська для «БЛОГЕРІВ»

Розслідування проведене в рамках проекту “Підтримка місцевих антикорупційних розслідувань мережі «Блогери за добре врядування», який підтримує Міжнародний Фонд «Відродження».

-->