Доріг немає, є корупція. Розкрадання в Укравтодорі

Правоохоронні органи виявили списання державних коштів з рахунків Укравтодору. За попередніми даними, сума збитків, завданих державі, складає 224 мільйони гривень.

В аварійному стані перебувають 90% доріг в Україні, але навіть у такій ситуації чиновники примудряються красти бюджетні кошти, призначені для ремонту цих самих доріг.

Правоохоронці виявили списання державних коштів зі Служби автомобільних доріг у 15 областях України.

Корреспондент.net зібрав інформацію про великі спецоперації в Укравтодорі.

Спіймався великий начальник

Співробітники Головного управління боротьби з корупцією та організованою злочинністю спільно з Головним слідчим управлінням Служби безпеки викрили у привласненні державних коштів посадових осіб Державного агентства автомобільних доріг.
Один з керівників агентства сприяв у перемозі під час публічних закупівель з розробки проектної документації підконтрольному приватному підприємству.
Оперативники СБУ задокументували, що в результаті “допомоги” чиновника комерсанти протягом 2017 – 2018 років перемогли на відкритих торгах на загальну суму понад 30 мільйонів гривень.
Встановлено, що чиновник перед призначенням на керівну посаду Укравтодорувходив у топ-менеджмент цього приватного підприємства. Йдеться про в.о. заступника Голови Державного агентства автомобільних доріг України Олександра Харченка.
За словами Глави Держагентства Славоміра Новака, в разі, якщо вина його заступника буде доведена, “будуть прийняті відповідні кадрові рішення”. Агентство готове співпрацювати зі слідством і буде надавати всю необхідну інформацію.

І начальники менші

Також обшуки пройшли в службах автомобільних доріг Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Івано-Франківської, Луганської, Львівської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Тернопільської, Харківської, Хмельницької, Черкаської та Чернігівської областей.
Підозру у службовій недбалості, що призвела до мільйонних збитків державі, оголошено першому заступнику начальника Служби автомобільних доріг у Київській області.
Щодо чиновника Київської області слідство встановило, що він провів фінансово незабезпечені тендери на виконання будівельних робіт, а також підписав акти про виконання, свідомо знаючи про неможливість їх оплатити через відсутність коштів на рахунках Служби автомобільних доріг у Київській області.
Завдяки штучно створеній заборгованості підрядні організації надалі через суд стягнули зі Служби автомобільних доріг інфляційні втрати та 3% річних на суму понад 4 мільйони гривень, завдавши збитків державному бюджету на вказану суму.

Ремонти в “ЛНР”

Луганський автодор виділив на ремонт доріг на окупованій частині області майже 18 мільйонів гривень, але втручання активістів змусило службу передумати, повідомляє громадська організація “Центр протидії корупції”.
У Центрі розповіли, що ще в березні служба автомобільних доріг у Луганській області уклала угоду з ТОВ “Євро-Буд Компані” про ремонт доріг на 150,11 мільйонів гривень. Однак, як стало відомо з додатка до договору про закупівлю, серед переліку об’єктів ремонту були дороги на непідконтрольній українській владі території.
“Ми зверталися до Луганського автодору, в якому нам відповіли, що всі кошти будуть виділятися виключно на дороги, які знаходяться на підконтрольній території. Однак незрозуміло, чому автодор тоді включив у свої плани ремонт підконтрольних терористам доріг”, – коментує юрист ЦПК Денис Свириденко.
За його словами, це порушує постанову уряду, згідно з якою виділення коштів з українського бюджету на окуповані території можливо тільки після повернення їх під контроль української влади.
Повідомляється, що з цього приводу юристи Центру протидії корупції звернулися в Держаудитслужбу, в якій згодом повідомили, що рекомендували автодору відкоригувати обсяги робіт, вартість яких завищена на 17,8 мільйонів гривень через ремонт доріг на окупованій території.
Причому це вже не перший раз, коли Служба автомобільних доріг у Луганській області хоче ремонтувати дорогу на окупованій частині. Так, у 2015 році юристи ЦПК домоглися зниження ціни договору на ремонт доріг у Луганській області майже на 300 мільйонів гривень.

Грошей все одно мало

За підрахунками Укравтодору, для капітального ремонту всіх доріг, які з’єднують населені пункти по всій території України, необхідно виділити 2 трильйони гривень.
У держбюджеті на 2018 рік 44 мільярди гривень буде виділено на ремонт доріг (з них 32,6 млрд гривень – бюджет Державного дорожнього фонду).
У наступному році в Україні почнуть масштабний ремонт автодороги “Київ – Одеса” і відремонтують ще ряд магістралей, заявив керівник Державного агентства автомобільних доріг Славомир Новак.
“У 2019 році плануємо ремонт на таких магістралях М-03 (Київ – Довжанське, – ред), М-04 (Знам’янка – Луганськ, – ред), М-05, починаємо масштабний ремонт траси Київ – Одеса, М-09 (Львів – Рава-Руська, – ред), М-12 (Стрий – Знам’янка, – ред), М-14 (Одеса – Новоазовськ, – ред), М-19 (Доманове – Порубне, – ред) і М-21 (Виступовичі – Могилів-Подільський, – ред ). А також Н-01, Н-03, Н-08, Н-11, Н-14 (в Миколаївській області), Н-26″, – повідомив Новак.
Укравтодор цього року вже оголосив 27 тендерів на суму 26,5 мільярдів гривень на ремонт і будівництво доріг у 2019 році.

У чому корупційні ризики?

Конкуренція при закупівлях у дорожній галузі є недостатньою, і це створює додаткові корупційні ризики, вважає координатор урядово-громадської ініціативи “Разом проти корупції” Оксана Величко.
“Конкуренція в дорожній галузі є недостатньою, оскільки, за даними CoST Ukraine, участь у конкурсах беруть 2-3 підрядники… Мала кількість підрядників створює можливості для замовників дорожніх робіт вступати з ними в змову і отримувати неправомірну вигоду”, – сказала Величко.
При цьому, глава Укравтодору Новак зазначає, що ще три роки тому на українському ринку працювали 10 компаній, а сьогодні – більше 40.
Величко додала, що умови тендерів можуть бути прописані в інтересах певних виконавців дорожніх робіт; також може відбуватися дискваліфікація підрядників під час закупівель за формальними ознаками, мовляв, підрядник десь забув поставити печатку. Також є випадки уникнення закупівель через Prozorro шляхом розбиття обсягів необхідних товарів і робіт на менші закупівлі за обсягом і вартості.
“Корупційні ризики в дорожній галузі можна класифікувати за групами: політична корупція, зокрема, коли депутати в бюджеті закладають фінансування окремих доріг, які, можливо, не є стратегічно важливими для країни, але входять у коло їх інтересів; кадрові призначення шляхом непрозорих конкурсів; зловживання з матеріалами – коли поставляються більш дешеві матеріали замість дорогих, коли є неналежний облік ресурсів”, – сказала вона.
За її словами, мінімізувати корупцію в дорожній сфері можна шляхом конкурсних призначень на керівні посади в дорожній сфері, а також забезпечення незалежного інженерного контролю якості за всіма видами дорожніх робіт і експлуатаційним утриманням доріг. Зменшенню корупційних ризиків при закупівлі сприятимуть внесення змін до законодавства та навчання і методичні рекомендації для людей, які здійснюють закупівлі.

Корреспондент.net

-->