ГРОМАДИ-ЗАРУЧНИКИ І ДЕПУТАТСЬКИЙ ТЕРОР: розбиті дороги, гори сміття і мільйони на рахунках

У заручниках опинився Глухів, Конотоп, Білгород-Дністровський, Коцюбинське та інші населені пункти. Зриви опалювального сезону, відключення вуличного освітлення, блокада господарської діяльності — так депутати тримають у заручниках свої громади.

Вони не ходять на сесії, не розподіляють бюджет, аби зростала соціальна напруга і можна було позбутися обраного громадою мера, з яким у депутатського корпусу не виходить “домовитися”.

Як правило, боротьба триває навколо землі та бюджетних коштів. Депутати лобіюють інтереси бізнесу: забудов, громадських перевезень, торгівлі і т. д. За чотири роки роботи парламент так і не зміг збалансувати систему стримувань та противаг для місцевого самоврядування.

Громадський рух ЧЕСНО дослідив ситуації з саботуванням важливих для громад рішень і з’ясував, що могли би зробити законотворці, аби люди не були в заручниках у місцевих депутатів.

На національному рівні у парламенті після виборів відбувається процес формування коаліції. Президент має право розпустити Верховну Раду, якщо парламент не засідає 30 днів чи в ньому немає коаліції. На місцевому рівні з бездіяльними радами громади можуть жити роками. Чинне законодавство не передбачає дієвих важелів, які б давали можливість меру чи громаді розпустити всіх депутатів, які не працюють.

Розподілити бюджетні кошти можливо лише під час сесій більшістю голосів депутатів місцевої ради. Таким чином, через бездіяльність депутатів у мера та апарату ради немає коштів для того, щоб покрити навіть базові потреби міста: ремонт доріг, вуличне освітлення тощо.

Все, що передбачили парламентарі на місцевому рівні, — відкликання депутата за народною ініціативою. Але тут на заваді громаді може стати територіальна виборча комісія, яка формується з партійних квот, а також сама партія, яка може не підтримати волю громади.

Кожні 5 років Україна шукає майже 160 тисяч волонтерів — депутатів, які мають на безкоштовних засадах працювати на благо громад. Деякі кандидати йдуть у владу, щоб отримати доступ до ресурсу — бюджетних грошей та землі громади.

Якщо на посаду мера приходить той, хто вирішив зламати корупційну систему і не хоче давати відкати з підрядів чи допускати дерибан землі, рада заходить у жорсткий клінч із мером, і в результаті громада опиняється в заручниках.

Щоб вижити мера, який не йде на кулуарні домовленості з радою, де немає своєї більшості для ухвалення рішень, рада може “посадити” його на мінімальну зарплату й не голосувати за премії. Саме рада визначає, чи давати меру премію за роботу. Кабмін гарантує мерам досить низький рівень доходу. Зарплата міського голови, який є топ-менеджером, може бути на рівні прибиральниці. А відповідальність перед населеним пунктом — колосальна.

Депутатів, натомість, відкликати дуже важко. Мера можуть позбавити повноважень і виборці, і депутати. Якщо в депутатів не вийшло, бо нема 2/3 голосів, то вони можуть взяти в заручники населений пункт — не приймати бюджет, не ходити на сесії.

Трапляється, що виборці ходять по хатах депутатів і просять прийти на сесію. Так було на Івано-Франківщині.

У заручниках недолугого законодавства опинилися представники різних політсил — мери від БПП, “Свободи” і навіть самовисуванці. Мера Миколаєва від “Самопомочі” після перевороту на посаді відновлював суд.

Як Глухів протягнув бюджет
На Сумщині мером Глухова є Мішель Терещенко. Про те, що в Глухові криза, знає вся країна. Варто зауважити, що депутати повинні відвідувати сесії і брати участь у голосуванні. У них є можливість проголосувати “за”, “проти” або утриматися під час голосування за проекти рішень, які пропонує мер, і винести на голосування свій варіант.

Мішель Терещенко
мер Глухова
“Була спроба цією групою проведення власного нелегітимного “пленарного засідання” на сходах міськради та нелегітимне зняття секретаря міськради, справи зараз в судах”
“6 місяців депутати фракції “Волі народу”, БПП, УКРОП, “Партії простих людей” та частина “Самопомочі” не з’являлася на сесії. Приходила величезна кількість глухівчан, заповнюючи актовий зал, та чекала на них…”
Депутати твердять, що на кількох сесіях до питання бюджету так і не доходили, а потім мер почав їх скликати в будинку культури, куди могли прийти й подивитися на роботу депутатів містяни, які мають право контролювати депутатів.

Сесія міськради, яка не відбулась
Керівник фракції “Воля народу” Юрій Бурлака, який був членом “Партії регіонів” та за тих часів заступником мера Глухова, так коментує ситуацію:

Юрій Бурлака
керівник фракції “Воля народу” у міськраді Глухова
“Сессии стали проводить в доме культуры, а не в горисполкоме. Мы сказали, что будем ходить только на сессии в горисполком и только с нашими правками в бюджет. Из горисполкома вынесли все флаги, а по регламенту нужно проводить только в помещении, где есть флаг города. В итоге, мы проголосовали за бюджет на ступеньках испалкома. Он не был подписан и опубликован поэтому мы проиграли суд”

Підконтрольний депутатському корпусу секретар потрібний для того, щоб потім спробувати двома третинами зняти голову. У такому випадку секретар стає в. о. голови. Але у Глухові депутати не зібрали 2/3. Відповідно, будь-яке незаконне рішення ради мер може ветувати.

Терещенкові з-поміж мерів, чиї громади опинилися в заручниках, пощастило чи не найбільше: з самого початку в нього була більшість у раді — встигли сформувати виконком, призначити секретаря та заступників. Але потім, зі слів Терещенка, коаліція розвалилася:

Чому так важко знайти порядних депутатів і як це змінити?

Мішель Терещенко
мер Глухова
“Деякі депутати демократичної коаліції виявили бажання взяти під власний контроль деякі комунальні підприємства, розставивши своїх людей поза конкурсом, приватизувати майно, яке відповідно до чинного законодавства приватизації не підлягає, а також отримати інші ресурси”
Господарське життя Глухова було паралізоване. Бюджет відголосували лише в липні, але наступного року ситуація може повторитися і депутати можуть знайти 2/3 голосів для відсторонення мера.
Білгород-Дністровська криза: мер пригрозила відставкою
Мер Білгород-Дністровська Алла Гінак теж заледве дотисла в раді голосування за бюджет.

Алла Гінак
мер Білгород-Дністровська
“Місто не може стояти через мене як камінь спотикання. Але ні голова ОДА, ні Президент не відпустили у відставку. Я вважаю, що треба прийняти закон про референдум, щоб люди могли відправити у відставку і мера, і раду. Я не вважаю людей інертними. Як відчують, що це від них залежить, — будуть цим користатися. Подавала звернення на розпуск ради. Люди збирали підписи. За два місяці нема відповіді з парламенту. Потім вони пішли на літні канікули, а мешканцям міста що робити? Має відкликати і мера, і раду тільки громада. Півроку сидіти без бюджету — це катастрофа”
“І це також один із видів блокування роботи. Мер має підбирати команду і гарантувати її результат. Заступників, керуючих справами. Залишатися по кілька місяців без заступників і працювати за 5 людей місяцями — це не вихід. І зарплату їм можуть не погоджувати, а знайти гідного зама дуже важко, тим більше якщо немає фінансової мотивації. Хороші фахівці мають отримувати хороші гроші”
Бюджетна чубанина: як голосував Конотоп
У заручниках у ради опинилася і громада Конотопа. Мер-“свободівець” Артем Семенихінкаже, що деякі депутати мають бізнес у місті. Є серед них і забудовники, і перевізники. Депутати не ходять на сесії, а якщо приходять то, за словами голови, вставляють і виймають картку — не голосують.

Артем Семенихін
мер Конотопу
“Вимагали преференцій, але я сказав, що так не буде. Вони заблокували господарське життя. У Конотопі не приймали бюджет на 2018 рік. Ми не можемо допомогти онкохворим, дітям-діабетикам. Гроші станом на липень не відголосовані. Є 4 млн на ремонти доріг, але 31 грудня вони повернуться на рівень області. Торік 50 млн залучили інвестицій, але депутати не відголосували. Не захотіли прийняти дармові кошти. Дороги не ремонтовані. Як будемо новорічні подарунки дітям купувати? Та до Нового року треба ще дожити. Депутатам все по барабану “
“Мери міст — це президенти місцевого рівня. Президент має право розпускати Верховну Раду за неробство? А мери — ні. При цьому громада питає не з депутатів, а питає з мера, бо не розуміє повноважень влади. На мою думку, якщо до 1 березня не приймає місцева рада бюджет — розпуск. Це крайній строк, бо треба для ремонту школи, наприклад, зробити проект і підготувати документи, провести тендери. На це треба, приміром, 2–3 місяці. Якщо бюджет прийняти в травні, то ремонти коли робити? У вересні, коли дощить? “

Як відкликати депутатів: чому парламент дав громадам недолугий інструмент?

Аби привернути увагу до проблем своєї громади й розпустити раду, Семенихін ішов пішки до Києва.

Він теж хотів домогтися розпуску і перевиборів ради. Але раду в Конотопі так і не розпустили.

Мер Конотопу Артем Семенихін дорогою на Київ

Артем Семенихін
мер Конотопу
“Я вважаю, що це не демократично, що мера обирають люди, а мають право зняти депутати. Це при тому, що мер за неробство депутатів розпустити не може. Добре, що в Конотопі відголосували на початку виконком, обрали керуючого справами і заступників, що я можу відлучитися. Бо була б хана 
“Голосування в міськраді не було. Вони закрилися в райдержадміністрації. Поліція зробила оточення. І не пустила навіть нардепа Андрія Іллєнка. Під час сесії була перерва. У раді зараз секретарем фейково призначили Тетяну Сизон — помічницю нардепа-кнопкодава Ігоря Молотка, який голосував за закони 16 січня. Одна з організаторів антимайдану. Ми подали до суду і в мін’юст на дії держреєстратора. Вона вже почала підписувати і розпоряджатися бюджетом. Ситуація схожа з Коцюбинським “
Коцюбинське: 2 перевороти і 4 зміни голови в реєстрі
Якщо в Конотопі та Глухові депутати спромоглися сформувати виконком, то в пристоличному селищі Коцюбинське з 2015 року виконком новий так і не сформували. Тарифи для комунального підприємства УЖКГ “Біличі”, які має погодити виконком,— збиткові. Воно банкрутує й не може вести на належному рівні господарську діяльність.
У Коцюбинському — єдина громада, якій вдалося розігнати свою раду. Тут більше 10 років люди воюють за збереження лісу, на який зазіхають забудовники. Площа Біличанського лісу — 6,5 тис. га. І ця земля поблизу столиці. Відтак інтерес до депутатства в раді колосальний.
На варті лісу

Мер Коцюбинського 3 роки не може погодити з радою призначення заступника. У раді немає керуючої справами, секретаря. Бюджет 2018 року не прийнято. Неодноразово відключали освітлення — не лише вуличне, а й у самій селищній раді. Телефон у раді не працює через заборгованість.

Селищну голову Ольгу Матюшину “зносили” з реєстру 4 рази і вносили замість неї самопроголошених голів:

Ольга Матюшина
селищна голова Коцюбинського
“Ми не можемо підготуватися належним чином до зими. Відвоювали котельні в суді від монополістів і оформили їх як власність громади. Мерзли без опалення 1,5 місяці торік через політичні війни мера Ірпеня Карплюка з громадою. Закупили пелетні котли, але рада не відголосувала за підключення. Кілька років не можемо купити трактор, щоб прибирати вулиці від снігу.Комунальний автопарк у жахливому стані. Дороги розбиті. У нас майже 40 мільйонів нерозподілених коштів, а депутати 9 місяців не ходять на сесії”
Більше того, рахунки в раді заблоковано. Недобросовісний підрядник не зробив при попередній владі каналізацію і виграв суд — хоче отримати бюджетні мільйони. Закон не передбачив блокування суми на рахунку, і це робить заручниками весь населений пункт.

Ольга Матюшина з місцевими активістками
Голова фракції “Нових облич” Сергій Даніш, який був помічником нардепа-регіонала Петра Мельника зазначає:

Сергій Даніш
голова фракції “Нових облич” в Коцюбинській селищній раді
“Фракція “Нові обличчя” ходить на всі сесії, що скликаються в законний спосіб. А коли голова без повноважень, вона не має права скликати сесію. Вона сама позивається до суду, щоб визнали її повноваження. А секретаря заблокували, зробили йому кримінальну справу і забрали в нього паспорт, і не може він внестися в реєстр і скликати сесію”

Депутати вимагали в мера селища гроші за голосування. Вона звернулася до СБУ, і в результаті спецоперації депутата, який самопроголосився секретарем та головою ради, затримали на хабарі.

Примітно, що і до другого перевороту в селищі, який мав місце в березні 2018 року, коли мер скликала бюджетні сесії взимку, депутати “Нових облич” не приходили й готувалися до перевороту в березні.

Кожного разу мешканці Коцюбинського складають акти про неявку депутатів і вимагають розпуску.

Як і в Глухові, мер скликає сесії в Будинку культури і в позаробочий час, щоб громада могла бачити, що відбувається.

Коцюбинці намагалися відкликати депутатів, але процедура, як і в Конотопі, наштовхується на блокування на рівні ТВК. Навіть якщо вибори розпочалися, завдяки підкупу виборців депутат може повернути собі мандат, скупивши голоси.

На рівні міських рад наступним до ради все одно пройде той самий представник партії, який може блокувати роботу ради. Тому перезавантаження системи є малоефективним.

Які зміни повинні прийняти законотворці? 
У комітеті ВРУ, який займається питаннями місцевого самоврядування, серед нардепів є екс-мер Чернівців Микола Федорук. Його депутати позбавляли повновжень.

Микола Федорук
нардеп від “Народного фронту”, екс-мер Чернівців
“Коли депутати збиваються у зграю, вони можуть відправити голову у відставку. Дійсно, норму про те, що 2/3 депутатського корпусу можуть позбавляти голову повноважень, треба прибрати. Депутата місцевої ради відкликати практично неможливо, зате голову позбавити повноважень більш ніж реально”
З тим, що дві третини депутатського корпусу не мають права відкликати мера, погоджується і нардеп БПП Віталій Курило:

Віталій Курило
нардеп від БПП

“Мера обирали все-таки народним голосуванням. Цим депутати користуються, коли збиваються в кучу проти якогось мера “
Представник “Нарфронту” Федорук наголошує, що голові треба дати право самому обирати собі заступників, оскільки саме мер в очах громади має дати управлінський результат.
“Питання дискусійне. Мер не приходить на приватне підприємство. Громада обирає депутатів і мера. Мер повинен погоджувати з радою замів. Якщо не погоджує рада — то це значить відразу закладений конфлікт. Будуть увесь час у конфронтації. Над ними має висіти дамоклів меч розпуску. Якщо рада не затверджує бюджет, вона розпускається, і всі йдуть на вибори. Якщо не затвердили виконком — аналогічно. Не треба боятися дострокових виборів. Треба знаходити інших менеджерів, бо депутати — це ті ж таки управлінці”
Нарфронтівець Федорук припускає, що меру можна надати повноваження розпустити раду, якщо рада саботує роботу.

Його колега по комітету Олексій Гончаренко з такою позицією не погоджується:

Олексій Гончаренко
нардеп від БПП
“Мені здається, що система, яка є, — дієздатна. У таких випадках суд має визнати бездіяльність ради, і тоді Верховна Рада розпускає місцеву раду, яка бездіє. Тобто нам, щоб прийняти це рішення, треба рішення суду. Щодо того, щоб мери могли розпускати раду — я думаю, що це неправильно, і є велика різниця тут між президентом і мером. Президент не головує на засіданнях ради. Мер має дбати про те, щоб рада голосувала і була готова до співпраці. Якщо депутати вимагають відкати чи дерибан землі — мер має йти в прокуратуру і писати заяву”
Партійний соратник Гончаренка і член того ж комітету Віталій Курило твердить, що рішення суду не є обов’язковим:

Віталій Курило
нардеп від БПП
“Мер має право звернутися до ВРУ, навести підстави. Парламент тоді приймає рішення про розпуск і дострокові вибори такої ради. Не обов’язкове рішення суду. По Кривому Рогу ми оголошували. Це можливо. Але треба знайти у Верховній Раді голоси для цього”
Разом із тим нардеп Гончаренко визнає, що процедура відкликання депутатів недосконала і потребує змін:

Олексій Гончаренко

нардеп від БПП
“Дійсно, закон не визначає для партії терміну, протягом якого партія може погодити або не погодити відкликання депутата. Тут, я думаю, розумним буде 30-денний термін. Щодо тих депутатів, які системно не ходять на засідання сесій та комісій і відсутні на понад 50% засідань, то, на мою думку, погодження партії взагалі не потрібне”
З Гончаренком у питанні відкликання депутатів погоджується представник “Нарфронту” Федорук. Федорук пригадує, що, коли раніше в місті було безвладдя, то президент вводив у населеному пункті президентське правління.

Микола Федорук
нардеп від “Народного фронту”, екс-мер Чернівців
“Треба спрощувати механізм, щоб депутати відповідали не перед партіями, а перед громадою. У малих громадах аби була чисто мажоритарна система, а у великих — мільйонниках (Київ, Харків, Одеса, Дніпро), щоб була партійна. Є такі поняття в технічних справах, як захист від дурня. Чому в розетці такі малі дірки? Щоб дурень не сунув туди палець. Так у законі треба робити захист від дурнів. Але і люди мають змінюватися і не продавати свої голоси. Такі ради, які блокують роботу, будуть до того часу, доки люди продаються за гречку. Владу і її якість обирають люди”
“В Одесі таке було наприкінці 90-х. Кучма тоді як президент направляв в Одесу Білоблоцького. Можливо, це може бути вихід для таких громад, як Коцюбинське. Можна зробити так, щоб можна було вводити президентське чи прем’єрське правління”

Є зміни, які вкрай необхідно прийняти, щоб зробити більш ефективною роботу депутатів.

Перш за все, щоб місцеве самоврядування запрацювало якісно, потрібно зменшити кількість депутатського корпусу кожної ради і ввести компенсацію за роботу в раді:

Ігор Фещенко
аналітик із партійних фінансів Громадського руху ЧЕСНО
“Депутат, який добросовісно працює, жертвує своєю роботою — а отже, заробітками. Розуміючи це, фахові і доброчесні не балотуються, або якщо й обираються, то швидко розчаровуються від реалій і опускають руки. Саме тому в радах так багато представників бізнесу. Так само відбувається і з мерами. Мусимо кардинально переосмислити, ким є депутат і чи повинен він працювати безкоштовно. Зрештою, ці люди розпоряджаються сотнями мільйонів, а то і мільярдами гривень щороку”
“Держфінансування дозволяє парламентським партіям платити окремим депутатам, однак системно це не вирішує проблеми. Більшість місцевих партій не отримують держкоштів. Є сенс почати розглядати можливості місцевого фінансування. Йдеться не лише про оплату праці депутатів, а й про ресурси для функціонування місцевих осередків. Це дозволить мотивувати доброчесних професійних громадян іти в політику й залишатися там довше, ніж на одну каденцію. Це б дозволило професіоналізувати політику”

Також треба врегулювати законодавство в тій частині, яка стосується повноважень мера.

Надати меру повноваження розпускати раду, яка не засідає впродовж півроку або яка не відголосувала за розподіл бюджетних коштів до 31 березня і залишила населений пункт у блокаді.

Виборці самі можуть визначитися, чи готові вони бачити в раді повторно депутатів, які не відвідують сесії і не голосують. Але така норма стимулювала б депутатів до того, щоб приходити на сесії, реєструватися і брати участь у голосуванні, пропонуючи свої проекти рішень.

Надати меру право самому призначати собі заступників, оскільки він є топ-менеджером, який має дати управлінський результат.

Заступники можуть мати річний імунітет перед радою і за результатами звіту про роботу можуть бути звільнені радою. Голова не має мати права ветувати рішення про звільнення заступників.

Прибрати із закону можливість відкликати голову 2/3 голосів депутатів. Якщо цю норму залишати, тоді треба, щоб автоматично і депутати ради йшли на перевибори. У такому випадку вони б зважували, чи блокувати розвиток населеного пункту, чи працювати з тим, кого обрала громада.

Мера і депутатів мають відкликати виборці. Зараз кінцеве рішення для висуванців від партій — за партією.

Більше того, законотворці так і не визначили для партії якийсь строк, протягом якого вона має розглянути відкликання депутата, яке перевірила ТВК. Тож партія може не розглядати це питання до наступних виборів.

Єгор Поляков
аналітик ГО “Центр UA”
“Є величезний запит на ефективний механізм відкликання депутатів усіх рівнів. Щоб відкликання не застосовували для усунення чи тиску на незручних депутатів, механізм має бути автоматичним і за суто формальними критеріями. Наприклад, щоб прогул 50% засідань автоматично спричиняв втрату мандату, для якої не потрібні погодження з партією чи зібрані ініціативною групою виборців підписи. Якщо місцева рада не проголосувала за річний бюджет — автоматично перевибори”

У деяких радах взагалі є випадки, коли депутат із власної волі не може скласти мандат, бо рада це не погоджує. Так само рада може залишити мандат засудженому умовно депутату.

Законотворці мають передбачити, що в таких випадках депутат втрачає повноваження автоматично, і ТВК запускає процедуру виборів на окрузі або вводить у повноваження наступного представника від партії.

-->