Відрядження від «Укроборонпрому»: хто отримує мільйони на квитках і проживанні

Державний концерн «Укроборонпром» окрім поставок військової техніки українським бійцям активно продає свою продукцію за кордоном, літаючи на перемовини й підписання договорів буквальному по всьому світу. Казахстан, ПАР, Китай, Пакистан, Йорданія, Саудівська Аравія, Канада, США, Біларусія, Австрія – це далеко не весь перелік країн, куди збираються злітати або вже злітали представники українського державного концерну в цьому році.

Скільки  коштують численні перельоти і проживання в готелях, хто купує квитки для «Укроборонпрому», з’ясовували «Блогери» .

Відмінені тендери

У лютому цього року концерн «Укроборонпром» через портал «Прозорро» об’явив два тендери, на яких планував придбати послуги щодо бронювання квитків, місць проживання в готелях, трансферів автомобільного транспорту у країнах Європи, Північної та Південної Америки, України, Африки, Австралії Азії, Близького та Середнього Сходу. Загальна сума, яку держпідприємство планувало витратити на ці послуги, складала сім мільйонів гривень.

На торги подались чотири компанії, в результаті запропонована сума, якщо рахувати по найнижчій пропозиції, була знижена більше, ніж на 1,3 мільйона гривень, і в сукупності за два тендери становила близько 5,7 мільйонів замість початкових семи.

Навіть найдорожчі пропозиції давали економію від початкової ціни за два тендери майже в мільйон.

Але тендерний комітет відмовив по двох тендерах усім учасникам. Так, перші три пропозиції щодо бронювання квитків і проживання у країнах Європи, Америки та України від компаній ТОВ «Туристична агенція «Парадіз», ТОВ «Пілот», ТОВ «Літати разом» тендерний комітет відхилив через невідповідність тендерної пропозиції вимогам. Серед прикладів невідповідності тендерний комітет концерну зокрема називає те, що надані прінт-скріни зі сторінок готелів, де пропонується проживати представникам «Укроборонпрому», не на окремому аркуші кожний, а на декількох. Ще одне «непереборне» порушення, з точки зору тендерного комітету держпідприємства, – відсутність копії 4-5 сторінки паспорту генерального директора компанії, що подалась на торги.

Пізніше по цьому тендеру була відхилена й найдорожча пропозиція від ТОВ «Авіасистемний інтегральний сервіс» – тендерний комітет з’ясував, що надані компанією прінт-скріни не містять необхідну інформацію.

Таким чином торги було скасовано. Подібна ситуація склалася й з тендером щодо бронювання квитків у інші напрямки – Азію, Африку, Близький і Середній Схід. Всі чотири пропозиції відхилили через невідповідність тендерної документації вимогам. Зокрема, один із запропонованих перельотів був через оператора лоу-кост, що не підійшло держконцерну, а також знов випливли відсутні дві сторінки паспорта.

Цей тендер також не відбувся. І виявилось, що ця ситуація для «Укроборонпрому» вже є типовою.

Як пояснює адвокат Юрій Голосов, ч. 2 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено обов’язкові критерії, яким має відповідати учасник торгів, до яких відноситься:  наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.

Вказаний перелік кваліфікаційних критеріїв є вичерпним та не може бути розширений замовником торгів. Замовник вправі лише установлювати один або кілька із наведених у законі кваліфікаційних критеріїв та деталізувати їх зміст у тендерній документації, і саме така деталізація викликає найбільші ризики.

«Будучи, як правило добре обізнаними із кон’юнктурою ринку та про усіх його учасників, замовники можуть заздалегідь розробляти такі кваліфікаційні, матеріальні і технічні критерії, які не можуть подолати більша частина бажаючих прийняти участь у торгах, але відповідають лише одну конкретному учаснику певного сегменту ринку товарів або послуг. Якщо учасникам все ж таки вдається подолати кваліфікаційний бар’єр, то подальша фантазія розробників тендерної документації може не мати меж», – підкреслює адвокат.

Слід додати, що за весь минулий рік тендерний комітет не визнав жодні торги щодо бронювання квитків, проживання і трансфери такими, що відбулися. Кілька разів торги просто відміняли. Остання й єдина вдала закупівля послуг бронювання концерном «Укроборонпром» через систему «Прозорро» відбулася ще влітку 2016 року. Тоді з запропонованих держпідприємством більше 11 мільйонів гривень за послуги бронювання квитків ціна впала до 5,8 мільйонів.

Після такої економії державний концерн, вочевидь, вирішив тендери більше де-факто не проводити. При цьому представники «Укроборонпрому» продовжують подорожувати світом і Україною, налагоджуючи ділові зв’язки.

Скільки сплачено за квитки і проживання?

Те, що представники крупного українського державного концерну, незважаючи на провалені тендери, літають за кордон, свідчить офіційний сайт компанії. Наприклад, у середині квітня делегація від «Укроборонпрому» відправилась до Індії на 10-у міжнародну виставку сухопутних та військово-морських озброєнь та внутрішніх систем безпеки. Україна повезла зразки своєї продукції за кордон. А держпідприємство «Спецтехноекспорт», яке входить до складу концерну, навіть встигло укласти в Індії нові контракти.

Скрін з офіційної сторінки “Укроборонпрому”

При цьому, скільки було витрачено на проживання за кордоном і переліт, невідомо, як і те, хто саме купував ці квитки і бронював готелі.

Раніше журналісти видання «Ні корупції» зверталися до «Укроборонпрому», щоб дізнатись, скільки грошей було витрачено за цією статтею розходів і яка компанія займалась бронюванням квитків і проживання в готелях у минулому році.

Але держконцерн, порушуючи закон, відмовив у наданні цієї інформації, хоча вона є публічною.

Аналіз порталу Є-дата, за допомогою якого можна відстежити всі платежі, що проходять через казначейство, також нічого не дав – жодна транзакція концерну «Укроборонпром» з початку року не відображається. Вочевидь, держпідприємство проводить оплати поза казначейством.

Тому наразі невідомо, хто ж заробляє на бронюванні квитків і готелів для представників державного підприємства.

Умови від концерну

Але з тендерної документації можливо дізнатись, на яких умовах літають працівники «Укроборонпрому».

Так, представники державного підприємства згодні літати лише прямими рейсами. Якщо ж це неможливо, то допустима лише одна пересадка з часом очікування не більше п’яти годин.

Проживати працівники «Укроборонпрому» планують у готелях України категорії не нижче 3* в одномісних номерах «стандарт» зі сніданком. До готелів за кордоном вимоги вищі – житло має мати мінімум 4* у трикілометровій зоні від центру.

Оренда авта передбачає транспорт із водієм.

Слід також зазначити, що не відмовляють собі представники державного концерну в перельотах бізнес-класом.

Наприклад, до Північної і Південної Америки планується придбати лише квитки бізнес-класу.

Ситуація, що склалася, є неоднозначною і викликає чимало запитань:  чому «Укроборонпром» фактично провалює тендери з послуг бронювання квитків і проживання в готелях, хто і за яку ціну здійснює бронювання, і чи не приховується за цією відміною тендерів корупційна оборудка від топ-менеджерів державного концерну.

За даними аналізу документації тендерів від «Укроборонпрому», Юрій Голосов зазначає, що найбільш поширеною підставою відхилення конкурсних пропозицій у зв’язку із невідповідністю тендерної документації стала відсутність у наданих учасниками прінт-скрінів бронювання з сайту готельного провайдера повної інформації, зазначеної у додатку до тендерної документації, зокрема відсутність інформації про назву готельного провайдера й готелю, зірковість запропонованого готелю, категорію номера, дату проживання, адреси розташування, тариф, умови відмови від бронювання, наявність сніданку тощо.

«Зрозуміло, що готельний оператор може відповідати всім вищеперерахованим критеріям, але прінт-скрін, тобто фотографія інтернет-сторінки готелю який, наприклад, знаходиться в Австралії, такої інформації може не містити, а поважаючий себе готель або мережа готелів не буде розробляти новий корпоративний сайт лише для того, щоб відповідати незрозумілим потребам ДК “Укроборонпром”. Це приклад критерію, за яким можна відхиляти тендерну пропозицію будь-якого з учасників торгів навіть тоді, коли така пропозиції відповідає принципам економії та ефективності», – підводить підсумки сумнівним тендерам держпідприємства Юрій Голосов.

Олена Зігульська, для “Блогерів”

-->